Εκπαιδευτήρια "Saint-Paul" - "Δελασάλ"  -  Γυμνάσιο-Λύκειο "Saint-Paul"

«Ο ρόλος των Φαναριωτών στην ελληνική επανάσταση» - Αγώνας αντιλογίας για μαθητές Γυμνασίου

Μαθητές του Ομίλου Δημοσιογραφίας του Γυμνασίου μελετούν ιστορικές πηγές σχετικά με τον ρόλο -θετικό και αρνητικό- των Φαναριωτών στην εξέλιξη της Επανάστασης του 1821 και αντιπαραθέτουν τα επιχειρήματά τους σε αγώνα αντιλογίας. Ο αγώνας θα διεξαχθεί τον Απρίλιο.

Ο Αγώνας αντιλογίας διαρκεί περίπου 45 λεπτά. Συμμετέχουν δύο τριμελείς ομάδες μαθητών, οι οποίες καλούνται με βάση συγκεκριμένες βιβλιογραφικές αναφορές να υποστηρίξουν τον θετικό ή αρνητικό ρόλο των Φαναριωτών στην Επανάσταση του 1821 και στη διαμόρφωση εθνικής ταυτότητας . Η πρώτη ομάδα αποτελεί την «Ομάδα του Λόγου» και η δεύτερη την «Ομάδα του Αντιλόγου». Οι πρώτοι τέσσερις μαθητές έχουν στη διάθεσή τους 5 λεπτά για να υποστηρίξουν τη θέση τους, ενώ οι δύο τελευταίοι έχουν 4 λεπτά. Αρχικά, ξεκινά ο πρώτος ομιλητής από την «Ομάδα Λόγου» και στη συνέχεια δίνει τη σκυτάλη στον πρώτο ομιλητή από την «Ομάδα Αντιλόγου». Έπειτα ακολουθούν οι υπόλοιποι μαθητές με την ίδια σειρά. Τον Αγώνα συντονίζει ο παρουσιαστής, ενώ ένας μαθητής στο ρόλο του χρονομέτρη καταγράφει τους χρόνους ομιλίας και σημαίνει ηχητικά το πέρασμα του χρόνου. Τέλος τριμελής κριτική επιτροπή μαθητών αποφασίζει ποιας ομάδας ο λόγος είναι πιο πειστικός.

  • 13 από τους 46 ηγεμόνες της Μολδοβλαχίας θανατώθηκαν από τους Οθωμανούς, ενώ αρχηγός της Φιλικής Εταιρείας υπήρξε ο Φαναριώτης Αλέξανδρος Υψηλάντης.

mavrokordatos

Ο Αλέξανδρος Μαυροκορδάτος (1641-1709) με τον ειδικό σκούφο που του απένειμε για τις υπηρεσίες του ο Σουλτάνος Μεχμέτ Δ΄ μετά την υπογραφή της Συνθήκης του Κάρλοβιτς. Με τη δραγομανία του, η οποία διαρκεί σαράντα χρόνια -μοναδική περίπτωση στην ιστορία του θεσμού- ξεκινά ο αιώνας των Φαναριωτών.

alexandros mavrokordatos

Γραμματόσημο με τον ηγεμόνα Κωνσταντίνο Μαυροκορδάτο,ο οποίος επί της ηγεμονίας του κατάργησε την δουλοπαροικία.

ypallilos

Ο Μ. Φ. Ζαλλώνης στο έργο του για τους Φαναριώτες σημειώνει χαρακτηριστικά για τα προνόμια που περιβλήθηκε ο τίτλος του Μέγα Διερμηνέως: «Οι διάδοχοι αυτού (ενν. του Νικούσιου) έχαιρον τ’ αυτά πλεονεκτήματα απολαύσαντες προς τούτοις αύξησιν τιμών, ήτοι το δικαίωμα του φέρειν μακρά ενδύματα, όπως και οι μεγάλοι των Τούρκων […] Τοις εδόθη δε και η άδεια του ιππεύειν και ακολουθείσθαι υπό τεσσάρων υπηρετών φορούντων καλπάκια, προνόμιον ανήκουστον δια τους Έλληνας».
Η J. Dalegre σημειώνει: «Ο Σουλτάνος θεωρεί ότι είναι ένας τρόπος για να ικανοποιήσει αυτούς τους φιλόδοξους Έλληνες, και να αποτρέψει να περιέλθουν αυτές οι επαρχίες υπό ρωσική εξάρτηση, γιατί ο Φαναριώτης δεν είναι διόλου οπαδός της τοπικής ανεξαρτητοποίησης μέσα σε μια αυτοκρατορία που ελπίζει να διοικήσει».
Ο Κ. Παπαρηγόπουλος αναφέρει για τη διάδοση της ελληνικής κουλτούρας στις ηγεμονίες: «Από τότε λοιπόν για ολόκληρο τον αιώνα (δηλ. τον 18ο) και μετά οι χώρες εκείνες που κυβερνούνταν από Έλληνες και διοικούνταν με Έλληνες και διαπαιδαγωγούνταν σε ελληνικές σχολές, τόσο πολύ εξελληνίστηκαν ώστε οι σπουδαιότεροι από τους ιθαγενείς μιλούσαν και έγραφαν την ελληνική γλώσσα.»

Οι μαθητές του ομίλου ρητορικής του Γυμνασίου διασταύρωσαν τα ξίφη τους το Σάββατο, 17 Απριλίου στον διαδικτυακό Αγώνα αντιλογίας, διερευνώντας τον ρόλο των Φαναριωτών στην ελληνική επανάσταση και τη δημιουργία ελεύθερου ελληνικού κράτους. Οι μαθητές των δύο ομάδων αξιολογήθηκαν για την παρουσία τους, την ορθότητα των επιχειρημάτων τους, αλλά και την ικανότητά τους να αντικρούσουν τεκμηριωμένα τους συμμαθητές τους από την αντίπαλη ομάδα. Τις εντυπώσεις κέρδισε η ομάδα του Αντιλόγου, η οποία υποστήριξε ότι οι Φαναριώτες διαδραμάτισαν σε γενικές γραμμές αρνητικό ρόλο στην Ελληνική Επανάσταση. Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν στη δράση, καθώς και στους συναδέλφους που τους εμψύχωσαν, διδάσκοντάς τους, παράλληλα, τα οφέλη και τη χρησιμότητα του γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου!

gymnasio antilogia

 

Καλέστε μας

210 9904010